Madeleine Westin Bergh – kvinnliga förebilder

Det talas kvinnor i näringslivet, kvinnor och  kvoteringar, kvinnor som förebilder…med all rätt. Jag lyssnade på meterologen Madeleine Westin Bergh på en kommunal konferens om framtid, klimat och miljö, ett konstruktivt och inspirerande framträdande.  Allvarsamt men utan domedagsprofetior, var det ett föredrag, som säkerligen bidrar till förståelse och som ger kraft att handla i det lilla perspektivet åt  en vanlig medborgare. En verkligt bra kvinnlig förebild.

Tanken går vidare till en annan kvinnlig förebild, nämligen A. Falkengren, SEB. Med något av eftertankens kranka blekhet kan man konstatera, att vad gäller bonusar, så är hennes en västanfläkt mot vad som senare presenterats offentligt. Synd bara att man försökte blanda bort korten med löneökning. För övrigt är jag inte principiellt emot bonusar som rörlig del av lön. Svd skriver idag …”2008 kom regeringen med riktlinjer för synen på bonusar och rörliga ersättningar i de statliga företagen och AP-fonderna.” För mig är det en sak och det privata näringslivet en annan.  Men man förstår den vanmakt och det raseri, som bubblar upp i människor, när mångmiljonbelopp betalas ut i bonusar. Hur handskas med detta stora problem?

En annan fråga som hemsöker mig är, varför man alltid visar en storskrattande bild av A. Falkengren i media. I min barndom hade man sagt att det inte är passande. Jag säger detsamma nu, men av annan anledning. Det förbilligar tyngden och ansvaret i hennes utövande av det tunga och ansvarsfyllda jobb hon har. Hur man än ser det, så är Annika Falkengren en kvinnlig förebild och en bra sådan. Låt det framgå även i bildmaterialet.

En politiker Mundebo myntade ett uttryck för ett visst antal mandatperioder sedan. ”Det va en ba fåga. Fle ba fågo…” Typ! Något som jag tycker borde talas mer om och analyseras offentligt är frågan om bankernas kreditgivningar i Baltikum. Nämligen i ett annat perspektiv än katastrofens. Hur hade det sett ut i Baltikum idag om svenska banker inte satsat? Hade krascherna efter Freddie Mac och Fanny Mae inte inträffat? Hade Island inte gått omkull? Hade medborgarna i Baltikums stater haft det bättre idag? Vilken politisk utveckling hade vi sett i förhållande till Ryssland? Jag har inga svar, jag har bara frågor.

Jo, ett svar har jag. Engagera er i EU-frågorna och rösta den 7 juni. Det gäller  företagande, sjukvård och konkurrenskraft i Östersjöregionen.

Kommentera

