Sjöliden gudabenådad!

Sjöliden gudabenådad – låter floskelaktigt?  Inte nödvändigtvis.

Jag vaknade till regndroppars försynta fallande  på min terass. Så skönt att lyssna till naturens ljud. Hämtade tidningen under paraply och njöt det stilla lantliv man kan göra, här i storstadens omedelbara närhet.

Denna lördag skulle de sinnliga upplevelserna stegras i samma takt, som solen nu sjunker mellan glesa tallar och sirliga björkar i toner från grått till  lila och mot orange.

Till Sjölliden kom jag under uppsprickande molntäcke och en gudabenådad utsikt över himmel och hav. Realistiskt avbildad skulle en sådan vy närma sig hötorgskonst meed förfärande tydlighet.

Mitt deltagande handlade om det kommande kyrkovalet och information från den opolitiska gruppen ”Samverkan för kyrkan i Värmdö”, som har som målsättning att förädla, vårda och värna om kyrkans ekonomi och verksamhet.

Varför engagera sig? Jag tycker att det finns all anledning att göra det. I en värld med  mycket snabba förändringar, tilltagande anonymitet och tvära ekonomiska kast med ofta dramatiska effekter, står kyrkan för stabilitet och medmänsklighet.

Kyrkan representerar för mig, nu som tidigare, en källa till trygghet och omsorg, social och andlig utveckling och samtidigt och inte minst som bärare av tradition och kultur. Därför är jag, alldeles oavsett personligt ställningstagande i trosfrågor, angelägen att delta i värnandet om kyrkans vårdande arbete i takt med tiden och med hänsyn till ekonomiska förutsättningar.

”Samverkan för kyrkan i Värmdö” är en nybildad sammanslutning och det känns riktigt för mig, som förhållandevis ny i kommunen, att starta från ett ograverat läge. Gudabenådad är och blir Sjöliden genom många människors osjälviska arbete för en bättre värld.

Och så kom Therese Andersson!

Ur denna späda varelses änglalika uppenbarelse kom de härligaste svängiga och de vackraste klassiska toner. Tala om gudabenådad upplevelse. Jag skulle ha kunnat lyssna hela långa kvällen. ”Underbart var kort ”. Alldeles för kort, men minnet bleknar långsamt och augustimörkret sänker sig.

Kommentera

