Annika Falkengren – utfall i verkligheten

Jag känner inte Annika Falkengren, är inte banktjänsteman, nationalekonom eller investerare. Som många andra upprördes jag i bonusdebattens första skede över hur olika människors prestationer bedöms och belönas. Ganska snart fick indignationen andra förtecken. Nämligen, varför talar ingen om den effekt dessa östliga banksatsningar haft i initialskedet och får på lång sikt. I stället går drevet, man luktar blod, hyenorna gläfser.

Nej, jag tror inte, att omsorg om den lilla människan ledde racet till Balticum.  Banker vädrar vinster, utnyttjar globala möjligheter. Men varför inte låta tanken gå vidare? Jag kan inte låta bli att försöka föreställa mig hur det sett ut i dessa av kommunismen så utarmade länder, ekonomiskt såväl som mänskligt, om banksatsningarna inte gjorts så snabbt, så stort och så spekulativt, som de gjorde.  

Vad betydde det rent mentalt? Hur hade det idag annars sett ut  i våra grannländer.  Och inte föll guldet som manna från himlen, som en medborgerlig demokratisk rättighet.  –  Jag är medveten om den katastrof, som följt i bubbelbristningens tider. Men vilka är vinnarna och vilka är förlorarna? 9,5 mia: bankens kreditförlust 2009, 5 mia förväntat 2010, tufft tvång för låntagarna, soppkök och RK, jag läser i SvD.

Framtiden lär utvärdera och analysera effekterna på lång sikt, satt i relation till ett icke satsande i initialskedet. Måhända kommer jag inte att kunna ta del av resultatet. – Jag ser positiva effekter, som handlar om tillgänglighet och delaktighet i det europeiska arv, ekonomiskt som kulturellt, som dessa länder under århundradens,  för att inte säga årtusendens lopp, varit med om att lägga grund till och förvalta till vårt lands nytta och framgång. Lägg till det någonstans Annika Falkengren.

Kommentera

