har moderaterna sänkt min inkomstpension?

Nej! Jag säger det direkt och det borde varken vara en nyhet eller en moderat fråga. Moderaterna har inte sänkt min inkomstpension!

Ja! Inkomstpensionen kommer i år att sänkas med 3 procent. Och förmodligen även nästa år med 3 procent. Men det är inte den s.k. moderatledda Alliansen eller moderaterna som kommer med detta svinhugg.

Det är effekten av ett beslut som tagits i enighet, av båda sidor, av röda som blå. Det finns inget beslut om en, en gång för alla, fastlagd summa som skall utgöra min pension. Pensionen går ur hand i mun och varierar med konjunkturen. Faller börsen så faller pensionen. Stiger arbetslösheten så sjunker pensionen. Vi lever längre. Det kräver mera pengar in i pensionssystemet.  Unga har svårt att komma in på arbetsmarknaden…

Jag tror faktiskt att de flesta begriper en så enkel och ytlig beskrivning av problemet. Om de får den sig till livs. Tyvärr så har vi ju ett begrepp som kan kallas vulgärdebatt och den lever ett särskilt rikt liv i valtider. Den går ut på att misskreditera. I detta fall Allians och moderater. Det är trist. Det är tarvligt. Det är riktigt dålig taktik.

Nej, moderaterna har inte sänkt min inkomstpension. De har tvärt om höjt den, om än inte så mycket. Men höjningen äts just nu upp av lågkonjunktur, finanskris och svår arbetsmarknad.

Jag säger det igen: Alliansen och moderaterna har höjt min inkomstpension!

Kommentera

