selektivt minne symptom i valtider?

Hemkommen efter en hundramilafärd från de nordliga breddgrader var tystnaden är så stor att den kan, om inte ses, så höras, ögnar jag igenom den bunt tidningar som fanns i min brevlåda.  Nyhetsabstinensen är inte lika besvärlig som förr i världen efter en vecka i ödemarken. Ja, jag erkänner, jag släpade med den lilla bärbara…

Som sagt hemkommen faller mina ögon på några rader om ”snurriga planer om helikopterbas” på Nacka Värmdö Postens framsida. Jag bläddar fram sidan 8. Det allorstädes närvarande oppositionsrådet, S, har helt nyligen fått veta hur det ligger till med planarbetet.

Problemet har varit på tapeten så länge jag bott i den här kommunen och det är givetvis frustrerande. En ambulanshelikopter som snabbt kan nå nödställda i vår örika utan-landförbindelse-kommun kan vara skillnaden mellan liv och död, både för fastboende och turister.

Utan att fördjupa mig vidare i det välkända ämnets mångåriga turer, kan jag bara hoppas att beslutskvarnarna skall mala fortast möjligt för ett positivt beslut för Värmdös del – och att inte också dragarna av kvarnhjulet skall drabbas av bestörtning och selektivt minne.

Lösningen kan inte ligga och skvalpa hit och dit i tio år till. Och lösningen måste innebära hänsyn till medborgarnas liv och lem.

Hämtade just in bladet Mitti och konstaterar att nu drabbas vi alla av bestörtning – om tidningens referat under rubriken nyheter stämmer med verkligheten. Vilka som bör belastas med epitetet selektivt minne tål att tänka ett varv till på. Alldeles oavsett vilka som tänkt hur fram till dagens läge, är situationen betänklig.  En gång till: det handlar om snabbhet, säkerhet  och människoliv.

Kommentera

