Att nattvandra borde kännas som en medborgerlig plikt

Min nattvandring igår natt var ingalunda den första, men den första på Värmdö. Jag har tidigare erfarenheter av Nattugglor och Kris. Jag blev inbjuden av Nattvandrarna att delta en kväll och första datum passade. Klockan 21.00 var det samling på Skärgårdsvägen 11, i Gustavsberg.

I en oansenlig lokal fann jag hjärtan av guld och livsglädje av ett härligt spontant slag! Jag är inte förvånad. Människor som ägnar så mycket av sin lediga tid, kvällstid, nattetid, till detta har särskilda kvaliteter!

Denna kväll var inga föräldrar med, däremot Poolarna, Skärgårdsradion 90,2, två andra politiker och så Tommie från kyrkan. Vi fick allmän information, kaffe och bröd från ”dellan”, som man faktiskt fått från starten 1994…

Vid 22-tiden gick vi ut. Vi delade upp oss i två lag, ett till Hemmesta och ”mitt” lag till en Ösbyrunda. Kvällen var ovanligt lugn och den mest upprörda varelse vi mötte var en hund. Vi hann prata om mycket under en vandring i rask takt med ficklampa. Så småningom var vi åter i den minst sagt påvra stugan för nattkaffe. Och så ut till centrum för att invänta nattbussarna.

Att det var ovanligt lungt berodde, enligt det otroligt positiva och skrattlystna  gänget, på att de flesta ungdomarna nog inte kommit in i den vanliga lunken efter sommaren och att det ”var något på gång i sta´n”. Poolarna kom med sin buss några gånger och bussvakterna i sin bil. Vi hade även kontakt med polisen. Bussvakterna kallades till någon form av bråk vid Grisslinge.

Jag kom hem vid 02-tiden och kände mig, innan jag somnade, storligen imponerad av det här nattvandrargänget.

Varför berättar jag detta? Det förstår nog vem som helst av rubriken. Jag tycker faktiskt att det borde kännas fullkomligt självklart att alla med fysisk förmåga vill göra ett pass per år! Det borde kännas som en plikt för politiker! Inte minst för att vi är en extrem ungdomskommun. En tredjedel av medborgarna är under 25 år.

Det är lärorikt. Det är informativt. Det är att hjälpa Nattvandrarna som gör en ovärderlig samhällsinsats, natt efter natt, år ut och år in!

GÅ NI OCKSÅ. NU. DEN HÄR HÖSTEN.

Den minnesgode ser kanske att jag ändrat rubriken till den andemening jag avsåg, till ”borde kännas som”.

Kommentera

