En vanlig onsdag?

En vacker kväll igen, men lite tidigare än igår. Jag hinner se en tvekande orangerosa himmel tona bort.

Vissa dagar tenderar att vara fyllda till bredden med hur mycket som helst. Särskilt i valtider.

Även idag har jag haft möjlighet att avsätta tid i valstugan. Även idag har jag fått motta upprörda människors tankar. Upprörda av annan orsak än igår, dock. Jag har informerats om sådant, som man inte vill torgföra.

Jag vill förresten, för att undvika missförstånd, påpeka att jag  respekterat Frälsningsarmén i decennier och gör så även idag. Det är en institution som i hundrafemtio år bistått människor i nöd i ett omfattande socialt arbete.

Idag har det handlat om jobb och miljö i valstugan. Jag håller med om att man måste behålla Rot, behålla Rut och vidga systemet till andra möjliga branscher. Det gynnar Värmdöborna.

Jag håller med om att man måste minska arbetslösheten bland ungdomar och personer med invandrarbakgrund. Det gynnar alla. 

¤Att sänka tjänstemomsen i restaurangbranschen kan skapa många nya arbetstillfällen.

¤Att stärka kvinnors företagande och förenkla regelverk är angelägna reformer. 

¤Att stärka innovationsinsatser är nödvändigt.

Bland annat dessa tre punkter finns med i Alliansens jobb- och företagarpaket som nu presenterats. Att detta skall ske inom ramen för stabila statsfinanser borde inte vara nödvändigt att påpeka. Det borde vara ett känt faktum och är ett generellt krav i Alliansens politik.

Alliansen har kommit överens om att införa en miljöbilspremie om 40.000 kronor från 2012 och behålla fem års skattebefrielse. Angeläget! Det gynnar medborgare i en kommun var så många är helt beroende av daglig arbetspendling och var många inte har möjlighet att ta bussen. Det gynnar vår lokala och globala miljö långsiktigt.

Kommentera

