vettig debatt ? knappast

Idag har jag lyssnat på en paneldebatt på äldreboendet Gustavsgården i Gustavsberg (Värmdö). Deltagare var äldreboende, besökande äldre, inbjudna politiker och andra medborgare. Intressant för mig att delta som lyssnande politiker! I panelen fanns en representant för varje parti i fullmäktige.

Hela arrangemanget var jättetrevligt. Frågor hade sänts in till debattörerna i förväg och svar sänts tillbaka före debatten. Det var fullsatt i lokalen och alla bjöds på kaffe och ngt att äta. Frågor om bussar, boule, mat, verksamheten under semester, kolonilotter, flera utfrågningstillfällen, etc ventilerades. Allt var intressant att lyssna på och memorera…

Smolk i bägaren? Ja, det är det här med hederlighet i debatt. Var fanns den hos oppositionen? Jag menar då socialdemokrat och miljöpartist. Allehanda upplevt eller inte upplevt i åratal bakåt i tiden, drogs upp. Mesta och tyngsta anfallen gällde förstås moderaterna under innevarande mandatperiod. Alliansen fick förvisso sin släng av sleven, men det var lite halvhjärtat. Där finns ju gamla koalitionsbröder.

Oppositionsrådet talade inte ensam varmt i egen sak, det må var och en göra. Men hur roligt är det för människor, som samlats för att höra olika partiers svar på sina frågor, att lyssna till allmänt valfläsk och politiska påhopp. Jag måste säga, att jag är full av beundran för vår moderat som höll både mask, fattning och glad och vänlig mimik. Sådant kostar på. Men rutinen finns. Folkpartiets tyvärr avflyttande representant, ryckte in med kvalificerad och rolig support. 

Som en detalj a propos boulebanor, kan jag tala om, att det ärendet kom till min nämnd precis innan sommaren och är behandlat på förstkommna nämnd, nu i augusti. Min förvaltning har uppdraget att ordna boulebana i ”ena änden på gräsplanen vid Gustavsgården”. Det föll inte socialdemokraten på läppen. Han talade om åratal, när inget gjorts. Miljöpartisten nickade och nickade. ”Myrår” i sån´t fall, inte ens två månader.

Att som socialdemokrat i opposition ondgöra sig över, att ärendebehandling går för fort i valtider, skorrar falskt. Vänd på kuttingen. Ska man inte behandla ärenden, för att det är val? –

Förslaget om kolonilotter hade slagit väl ut i alla partier. Det är fritidsfråga, så den bör rimligen behandlas i bl.a. min nämnd. Det ser jag fram emot. Utanför Gustavsgården blåste det snålt och höstlikt, men det lär bli varmare under helgen.

Kommentera

