Trattisar! Ibland är livet rättvist…

Politik, politik, politik…val, val, val…

…men så kommer det en dag, när man plötsligt befinner sig i svampskogen. Trampar och spanar. Tittar och fokuserar. Blinkar och stirrar. Trattkantareller, trumpetsvamp, gula stammar? Nej, bara barr, löv och vassa taggar, stenar och granar. Tramp, tramp…

Solen glittrar över fjärden, förföriska småvågor lockar till dopp. Det skvalpar mot strandstenarna som i en fjärran barndom. Det doftar varm skön höst. Den isiga vinden de senaste dagarna, har bytts mot varma vindar, som smyger uppför stigen och försiktigt rör om bland höstlöven.

Hoho, var är ni? Bara soppar och taggsvampar här. Hoho! Jag minns plötsligt en av min barndoms sagor: ”Djupt under tallens rötter, en liten tomte har sitt bo. Där bor han med sin gumma i skogen tysta ro. Och fyra barn de hava så lustiga och små, med stora röda mössor med vita prickar på.” En av dem var Bo. Jag tänker på honom med hjärtat svällande av kärlek. Han var min barndoms ord, min barndoms famn, när alla mina gamla var borta för länge sedan. En grand seigneur. 

De lyser röda i sluttningen i mossan. Men, nej men,  jo men, titta! Händerna blir fort fulla. De orangegula stammarna hänger ut mellan fingrarna. Var är ni? Åh, en keps kommer till min undsättning. Töm i här! Och så plockar vi, plockar och plockar. Nu kommer svampväskor och kassar från alla håll.  De torra rosentaggarna river i min jacka. Jag böjer mig ännu mer, nästan kryper bland löv och kvistar.

Jag vet inte vilket som var bäst. De gräddimpregnerade renbiffarna eller den inkokta svampsåsen.  Eller var det lingonen med whiskey och krossade enbär? Och nu har jag fyra stora ugnsplåtar med trattisar på tork på mitt matsalsbord! 

Ibland är livet rättvist! 

Kommentera

