fal(S)k information – roligt?

Så skulle man då kunna säga att (S)kammen går på torra land så skärgårdskommun som vi är. Nu har båda lokaltidningarna lyckats med konsttstycket att publicera samma lögn i form av debattinlägg från socialdemokraterna.

Det första debattinlägget en vecka före valet, i den stora lokaltidningen, så att en korrigering inte var möjlig före den 19:e september, valdagen. Det andra debattinlägget kunde läsas i den mindre lokaltidningen innevarande vecka.

De socialdemokratiska avsändarna  konstaterar att borgerligheten och jag själv inte är intresserad av att svara på ungdomsfrågor ställda på Värmdös ungdomsting i våren 2010, angående tolvåringar och deras fritidsvistelse efter skoltid.

Det är lika ovederhäftigt som dålig valpropaganda (jo, visst kom den ena ett par veckor för sent!). Socialdemokraterna skriver att intet svar givits ungdomarna på frågan om 12-åringars fritidssituation och eventuella önskan att sälla sig till de äldre ungdomarna, som får gå på fritidsgård fr.o.m. det datum då de fyller 13 år.

Man glömde bort att:

1. ett tresidigt svar från mig fanns att föredra för fullmäktigeledamöter och åhörare vid ett kommunfullmäktigemötet den 2:a juni 2010,

2. samma svar fanns förelagt såväl fullmäktiges ledamöter genom utskick till hemadressen per post en vecka i förväg, som framlagt för allmänheten att ta del av vid fullmäktigemötet den 23 juni och att ta med som eget exemplar från mötet,

3. slutligen det tresidiga svaret utsändes ånyo per post till samtliga fullmäktigeledamöter en vecka i förväg och debatterades under kommunfullmäktigemötet den 1:a september, var mitt svar åter fanns framlagt till allmänheten att ta del av och ta med från mötet.

Detta kallar socialdemokraterna alltså att inte svara. Det är inte roligt.

Om jag sänt in ett svar på debattinläggen för att korrigera? Min statistik över möjligheten att en sådan korrigering skulle antas för publicering, visar erfarenhetsmässigt så liten sannolikhet för att detta skulle inträffa, att svaret blir nej. Det är inte troligt.

ELLER?

Jag tror jag frågar min gamle vän Fröding vad han säger om detta i ”Bergslagstroll”:

…”Det dåna i berga, det skälvde i jola,

de skalade i väg bortåt fjälla där nola

och drumla ikull sig där nolaskogs.

Det var som ett slagsmål av vettskrämda hyttor,

som bruk gjorde hjulkast och jättekullbyttor

och malmhus och kolhus och smedjor slogs.

För trollen är lika förfärade för sola,

som jag för att skarva och ljuga, sa Ola.”

Kommentera

