nya tider, nya (S)eder?

Kan man vänta sig att socialdemokrater i samband med sin om-re-ny-formering av strategi, skall ändra taktik även gentemot kolleger ute i provinsen? Mona Sahlin skall på allvar ta tag i problematiken med sviktande väljarstöd, mycket seriöst har jag hört. Hon är inne på något väsentligt där, som fattas en del av hennes partikamrater utåt skärgården. Seriositet, som jag ser det.

Vi som bor österut, i en glesbygdskommun i storstadsnärhet,  tampas med möten av en del politikers omformulering av verkligheten i den socialdemokratiska oppositionens egen favör, när det sänds ut meddelanden som insändare eller debattinlägg till pressen. 

”Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast i landet är!”  – Min spegelbild skulle falla i tusen bitar av självförakt, om jag  handskades med sanningen lika oförblommerat, som en del S-politiker av även unga åldrar gör.

Annat som märkts på sistone:  Jag har tyckt mig uppfatta ett slags ”pax vobiscum” (reservation för felstavning, jag skriver efter mörkrets inbrott) här ute. – Är det en chimär, eller handlar det om det, som opposition(S)politiker kallar att ”göra det omöjliga först”? Vad kan i så fall vara miraklet, som skall utföras sedan? Det omöjliga låter sig per definition inte göras, så där stöp ju projektet så att säga i starten.

Samtalande med en likasinnad idag, konsterade vi båda, att sanningen har många fasetter i sitt öga hos en del av oppositionens representanter – bland dem, som inte sitter i högsätet.

Kan man nu vänta sig att blicken skall fokuseras i en brytning, som betyder samarbete i god anda med medborgarnas bästa för ögonen och utan andra avsikter? Min erfarenhet säger det. Jag tror mig veta, att det gäller för många i oppositionens led. Vi strävar trots allt alla mot samma mål. En så god och i många aspekter hållbar kommun som möjligt för de människor, som valt att bosätta sig här i den storstadsnära  skärgården.

Kommentera

