min nyårsönskan: fortsätt satsa på ungdomar och fritid!

Som ordförande för den nämnd som ansvarade för Ungdom Kultur och Fritid under den gångna mandatperioden, konstaterar jag att nämnden och därmed Värmdö kommun gjort vad som varit möjligt under rådande ekonomiska förhållanden.

I den budget som utarbetades under år 2010 för det första året under den nya mandatperioden, år 2011, kan man konstatera att det satsats med eftertanke och omsorg, både kortsiktigt och i ett längre perspektiv, på just ungdom och fritid – liksom kultur. Detta säger jag med anledning av den debatt, vilken uppkommit med rubriker som exempelvis ”Dråpslag mot ungas idrott”.

Jag är inte rätt person att bedöma de ekonomiska satsningar/indragningar, som gjorts i huvudkommunen. Jag kan bara uttala mig om mitt. Jag vidhåller vad jag envist hävdat – trots envist skallrande med tänderna från delar av oppositionen – att satsningar på det uppväxande släktet är oerhört viktigt och att det inte kan komma ifråga att inskränka möjligheterna vare sig ekonomiskt eller på annat sätt. Tvärtom!

Så har vi också jobbat under förra mandatperioden, tack vare fantastisk kompetens i ett otroligt fruktbart samarbete med ”mina” chefstjänstemän och övriga, som kommunen har haft den stora turen att kunna häfta vid sig. Min största förhoppning är att min efterträdare på posten, som ordförande i nämnden, skall fortsätta detta arbete i samma kreativa anda.

Den som vill informera sig om vad nämnden och kommundirektören/ledningen sett som nya viktiga satsningar , kan ta del av häftet ”Budget 2011 Värmdö Kommun, beslutad i kommunfullmäktige 24 november 2010”. Bilaga 3 sidorna 10-12, driftbudget och Bilaga 6 sidorna 1-2, investeringsbudget.

Miin största glädje gäller nog satsningen på Ungkulturcentrum i Gustavsberg, som skulle invigts ultimo 2010, men som på grund av en vattenskada, får vänta med den glädjen till primo 2011. Här vill jag kasta ännu mera beröm på ”mina” medarbetare:  Tack vare Johan Berglinds uppmärksamhet och stora arbetsvilja gick det fort att avhjälpa denna malör. Behöver ni material eller what so ever, snacka med Johan! Gå upp i de gamla ombyggda restauranglokalerna och titta. Helt otroligt bra!

Vidare om idrott: utbyggnaden som gjorts av Ösby sporthall,  ungdomsatsningen på flickor, äntligen beslutad ombyggnad av omklädningsrummen i Djurö sporthall (obegriplig indragning vid byggnationen av dåvarande s-ledd kommun). Efterlängtat motionsspår på Ingarö kommer, liksom nya spontan- och lekytor…och mera därtill.

Ungdomen är vår framtid. Klyscha? Nej, den krassa verkligheten. Högtflygande ord och planer kan kanske lyfta både humör och nivå på debattklimat, men det är resultaten i verkligheten som gäller.

Att sänka kommunalskatten är ingen omöjlighet trots ovan beskrivet – men desto mera angeläget.

6 svar to “min nyårsönskan: fortsätt satsa på ungdomar och fritid!”

  1. Johan Sandström Says:

    Hej Camilla,
    Jag undrar vad det blev av satsningen på skateparken ?

    • Camilla Lien Says:

      Johan,
      dagsläget för skateparken i Gustavsberg: Upphandling är genomförd som planerat, beslutat och budgeterat under 2009 – 2010. Upphandling är genomförd och dialog med tänklta leverantörer genomförs nästa vecka.
      När man kommit överens skrivs leveransavtal. Jobbet kommer att kunna påbörjas under maj månad. Det är en del betongarbeten som tar tid… jag behöver inte förklara det för dig!
      Man räknar med att vara klara någon gång i augusti. Som alltid får man lägga in en liten brasklapp om ev. försening.

      Byggt blir det!
      Skate-hälsningar från Camilla

      p.s. jag underrättar dig när nytt finns att berätta. d.s.

  2. August Says:

    Hej ! Kan ni börja bygga skateparken eller ?

  3. David Weideskog Says:

    Hej, när ska upphandlingen av gustavsbergs skatepark ske och när ska den börja byggas? längtar…… 🙂

    • Camilla Lien Says:

      David, upphandling är klar – trallan på spåret.
      Räknar med att skateparken skall vara klar augusti – september.
      Längtar också…för alla skatares skull!
      Camilla Lien

Kommentera

