Värmdö och privat näringsliv

Att privata satsningar inom näringslivet i mindre kommuner, som komplement eller konkurrenter till skattefinansierade institutioner i statens eller kommunens regi, gynnar medborgarna på många sätt, torde det vara svårt att betvivla. Personligen uppmärksammar jag gärna sådana alternativ – därav min korta tandläkarföljetong från Mölnvik…

Utan ett levande näringsliv med utveckling i kikarsiktet, tynar Värmdö bort till sovstad och sommarparadis för andra än de som bor och betalar skatt i kommunen. En utveckling som den idag styrande majoriteten minst av allt önskar. Det finns även uttalade tankar på vissa håll, om en helt självförsörjande kommun, vilket givetvis är lika orealistiskt som icke önskvärt, enligt mitt sätt att se på saken.

Värmdö kommun, skörgården inberäknad (ser min felskrivning, kommentar: skärgården är att beteckna som skör, inte minst ur miljöaspekt, vilket dock icke innebär, att jag är för en armé av vindsnurror på öar och skär), är och bör vara en levande del av storstadsregionen kring huvudstaden. Det innebär att jag är för bostadsbyggande av bred karaktär, med särskilt fokus på situationen för unga medborgare utan kapital att satsa på eget boende.

Kommentera

