svensk ”socialpietism” inget för själen

Fascinerad av rubriken ”Meditativt om mötets utopi” kastar jag mig till morgontéet över recensionen av något som kallas Klippbok.  Ulf Erikssons skriver  i dagens Svd om ”Nio sätt att beskriva regnet” av Per Odelsten. Boken handlar om konflikten mellan människans längtan och kontrollbehov, om jag läser rätt.

Eriksson menar att författaren tillhör svensk socialpietistisk tradition, innebärande bl.a. byråkrati i en maktordning var människans själ inte har någon plats och var medmänniskan inte längre är intresssant.

Plats för reflektioner i en tid, som präglas i så hög grad av individualism, som den tid vi idag lever i. En tid var man handskas nonchalant med okända medmänniskors andlighet demonstrerande sin individuella frihet. ( mina egna reflektioner)

Jag vänder blad: rubrik ”Kärleken störst i en värld utan fasta värderingar”. Det handlar om paradigmaskiften. Den för mig obekante franske filosofen Luc Ferry beskriver vad han kallar en ny humanism, en icke religiös andlighet. Det är hans tredje paradigmskifte, som intresserar mig mest. Han menar, att den snabba och globala digitala tekniken förändrat kapitalismen i funktioner, som blivit till självändamål. Nämner masskonsumtion, ständiga innovationer, indoktrinerande reklam. Resultat: andlig torftighet.

Resonemanget i artikeln ”Under Strecket” av Ruth Lötmarker, landar  i vad Ferry anser ger  mening åt vår existens. Svar blir kärleken i alla dess former. En kärlek av icke religiöst slag, som gör att vi ser medmänniskan och kan hysa vänskap, upplever vardaglig lycka i föräldraskapets oegennyttighet…

Ferry berör även fruktan inför döden och nämner de gamla grekernas tanke, att därefter bli ett fragment i evigheten. Tanken talar till mig. Det kommer mig att tänka på efterskriften till en hjärtats väns i döden gångna syster: ”äsch, det är världsligt”. Jag böjer mitt huvud i ödmjukhet inför de orden, fragment i evigheten. Så vackert!

Kommentera

