politiker – borde ha obligatorisk samhällstjänst

Vad jag har i åtanke, är kanske inte så lätt att räkna ut. Politiker i vilken samhällstjänst? Är det inte redan just det, som man som aktiv politiker gjort? Tagit på sig att tjäna samhället. Visst så. De allra flesta för en blygsam ersättning.

Det är givetvis en annan sorts samhällstjänst jag åsyftar:

Varje politiker borde i och med ett kommunalt politiskt uppdrag, som obligatorium, en termin, med närvarokrav, vara pliktig att sitta som auskultant i en socialnämnd. Detta för att förstå tyngden, allvaret och omfattningen av myndighetsutövandets allvar. Den tanken har slagit mig inte bara vid gårdagens möte i socialnämnden.

Är inte alla nämnder viktiga? Jo, självfallet, annars skulle de inte behövas och ingen vilja sitta där.  Det är inte frågan om det. Det handlar, som jag ser det, om den ödesmättade dramatiken kring det humankapital, som detta arbetsfält innefattar.

När jag tänker efter, så konstaterar jag, att jag faktiskt började min politiska bana i en socialnämnd, i fjärde distriktet i den västsvenska stad där årets Sverigemöte skall hållas. Det var mycket lärorikt och satte spjutspetsen rakt i det politiska hjärtat för framtiden. Den lärdomen och erfarenheten önskar jag mina medsystrar och bröder i samhällets tjänst.

Ett tips förresten. Kolla Anna König Jerlemyrs, moderat, politiska arbete. Lära och låta sig inspireras!

Kommentera

