socialdemokraterna = fanclub?

Jag såg det refererat igen. Monas utrop att hon inte gått med i ett politiskt parti utan i Olof P. En väninna sa en gång: ”Jag blir så trött.”

Det var vad som hände, men så kvicknade jag till och frågade mig själv vad detta påstående, som dyker upp med jämna mellanrum, egentligen står för.

Har jag inte gått in i moderaterna? Har jag ”gått in i” en politisk ledare? Har jag gått in i moderaterna för en politisk ledares skull? Är moderaterna alltså en fanclub?

Nej, verkligen inte. Jag gick med i moderaterna, för att jag delar den ideologiska grundsyn, som präglar det som tidigare kallats bl.a. Högerpartiet och som till dels emmanerar ur en självägande bondeklass med långa anor bakåt i den västerländska historien. 

Jag har en klar idé, om varför jag tror på samma möjligheter och förpliktelser för medborgare och stat, som meningsfränder på min sida om den tidigare glasklara mittlinjen i politiken. En linje som idag inte är riktigt relevant längre, i varje fall inte på den borgerliga sidan, därför att vi bejakar rörelse framåt och förnyelse i takt med tiden och medborgarna.

Där finner jag något av kärnpunkten till den socialdemokratiska krampen i lägret, var den röda fanan vajar, alltefter hur vinden blåser. Fundamenet är smulat till lösan sand, varpå personligheter av olika läggning och publik förmåga, trampar två steg framåt och ett bakåt.

Lika effektivt som att bestiga Dun seven i den Namibiska öknen. En mödosam vandring, för att nå toppen (den politiska makten). När målet att se sig omkring i alla väderstreck (en nog så fascinerande syn i verkligheten) uppfyllts, gäller det att skynda sig ner igen (till näringslivet), innan solen och hettan tar sin tribut. För att stå i den glödheta sanden och drömma om det, som en gång var en blomstrande verklighet. Eller mumifiera(S)…

Nej, moderaterna är i varje fall ingen fanclub.

Kommentera

