S-nej till framtida GC-väg, varför?

I en kommentar till mitt inlägg angående detaljplan och GC-väg (gång och cykelväg) anser S-politikern K. Ehrnstedt att det inte beskriver verkligheten eller tillför något. Jag respekterar K.E:s rätt att uttrycka sin åsikt, men delar den inte.

Min undran kvarstår: varför motarbetar den S-ledda oppositionen möjliggörande av framtida GC-väg?

K.E. konstaterar att jag i fullmäktige ”…inte hade något alls att säga om någonting…”. Jag hör inte till den kategori politiker, som till varje pris måste höra min egen röst från podiet, i synnerhet inte, när andra koalitionspolitiker på bästa sätt framfört mina åsikter. Jag utgår från att fullmäktiges ledamöter är så alerta, att de noterar argument, utan att de tas om ett antal gånger.

Jag ser med andra ord inget konstruktivt i att upprepa, vad som redan tydligt deklarerats från koalitionens ledamöter. Det drar ut på debattiden, vilket i förlängningen orsakar extra fullmäktige och slöseri med medborgarnas pengar. Avgörande är var man lägger sin röst efter noggrant övervägande – som kan ändras av övertygande sakframställan i fullmäktige, men inte av ihåligt upprepande av redan framförda argument.

Kommunfullmäktige är ett beslutsforum, det är allom bekant. Inte alla anammar den vetskapen, eller kan berömma sig för att rensa argumentationen till förmån för det beslutsfrågan handlar om.

Kommentera

