LO-anslutning av tonåringar på skoltid?

Enligt hörsägen har följande inträffat i en skola i Värmdö kommun: En LO-representant hade inbjudits till en klass med trettonåriga elever av lärare i något ”samhällsämne”. Som avslutning ombads alla elever att skriva på en ”lista till LO”. Alla elever skrev på sina namn.

Vid middagsbordet samma kväll informerades föräldrar av sina tonåringar om, att de nu är medlemmar i LO. Föga förvånande blev föräldrar mycket upprörda. Kontakt togs med läraren som vidimerade händelsen och som därpå uppmanades att direkt radera namnen från LO:s lista. Läraren skall ha följt uppmaningen.

I och för sig har jag inte problem med att tro på denna hörsägen. Under mitt trettioåriga politiska liv har jag upplevt mycket snarlika iniativ från LO-socialdemokratiskt håll. Inte i Värmdö kommun bör påpekas.

Den exakta verkligheten bakom detta, enligt hörsägen, handlingssätt, som synes handla om en form av ungdomsvärvning eller bättre medlemssiffror för LO, måste givetvis kollas. Jag för min egen del finner ett sådant här hantverk otillständigt.

Min förhoppning är naturligtvis, att det handlar om någon sorts missförstånd – dock mot bättre vetande.

Kommentera

