minus en krona-svårt-för-ansvariga-mat

Sänkningen av anslaget till skolmat med en krona per måltid, som upprört en insändare på Värmdö, i en insändare som upprört mig, behöver ytterligare en kommentar av mig. Från en helt annan utgångspunkt.

Jag preciserar utifrån den, att jag förstår dilemmat för dem som ansvarar för inköp, tillagning och servering enligt givna krav inom en knapp budget, som nu ytterligare inskränks. En krona av åtta är inte en oväsentlig del. Med den mångfald och bredd, som krävs i skolornas matsalar idag, är det självfallet svårt, att få ändarna att mötas utan att ”trolla med knäna”.

Det är inte här som felet eller någon form av slöseri föreligger, utan på en helt annan nivå, vilket jag hoppas att framgick av mina tankar i förra blogginlägget. Jag menar att det felaktiga ligger i direktiv, lagar och förordningar från ansvariga och i moraliska och etiska ansvars- och ställningstaganden hos föräldrar och medborgare.

Kommentera

