Gott Nytt År 2012 ?

Visst hoppas man att 2012 blir ett år som går till historien utan verkligt stora katastrofer. Året som gick, var tufft för stora delar av mänskligheten. Slagen slog tungt i hjärtat många gånger, samtidigt som man kände en stor tacksamhet över den tillfällighet, som gjort att man lever i en priviligierad del av världen.

Årskrönikor ses och läses. De kommer säkerligen i våra lokala blad också. Intressant blir att se vad man där väljer att fokusera. För egen del tänker jag med tacksamhet på hur man klarat av att gå vidare till 2012 i vår kommun. Mycket bra har gjorts under 2011, förutom det som lagbundet skall göras för de skattekronor, som värmdöborna presterar, trots tuffa sparbeting i flera år.

Naturligt nog finns både väntelista och önskelista i en kommun, som expanderar så snabbt som vår. Det behöver vi inte konsultera oppositionen för att konstatera. Långsiktiga planer i ekonomiskt belastande tider kan svida i skinnet både på medborgare och politiker, men kortsiktigt publikfriande (läs valfläsk) lösningar svider ännu värre i längden. Att ta ansvar kan också svida rejält, när oförståndet parat med oviljans troll grinar illa i snåren. Som omvittnat har troll benägenheten att spricka i solen –

På den ekonomiska himlen, sedd i ett internationellt perspektiv, syns mörka moln torna upp sig, vilket, som alla vet, skuggar även vår lokala tillvaro. Detta till trots tror jag ändå, att vi med lagda budgetar för våra olika kommunala verksamheter, skall klara det kommande året ganska bra. Värmdö är en välskött kommun. Också tack vare ett i flera stycken bra samarbete med delar av oppositionen.

Varje politiker har nog sina skötebarn. Så även jag. Jag känner tacksamhet och glädje över att tre av mina, kunnat kasta sina lindor i medverkan av fantastiskt kompetenta tjänstemän under det gångna året. Utan dem hade det inte blivit verklighet: Gurraberg, Skatebanan, Tvärsektoriell policy (ungdom). Jag känner också stor tacksamhet å socialnämndens vägnar, för det gehör som visats av kommunledningen för komplicerade problemställningar, som därigenom kommit mycket närmare goda lösningar.

Jag ändrar mitt frågetecken i rubriken: GOTT NYTT ÅR  2012 !

Kommentera

