årskrönika – lokalpress – NVP

I Rydings kolumn i SvD kan man idag läsa, att årskrönikor är skåpmat. Usch och fy, inget att hämta där. Vi tycks se saken ur vitt skilda synvinklar. Kanske inte så konstigt. Han är journalistisk nyhetsälskare. Jag ser en årskrönika från ett politiskt perspektiv.

Jag anser, tvärtemot Ryding, att det finns lärdom att hämta i en årskrönika. Dels för att man kan bli hemmablind, dels för att en vaken lokalpolitiker nystar i andra garnändar än ens egna. Vi nystar också ofta i samma tråd, men från var sitt håll. Och någonstans möts man. Inte som Lady och Lufsen, kan tänka, men förhoppningsvis till båtnad för den kommun man betjänar.

I NVP fanns 03.01 ”Värmdö – Nyhetsåret 2011” av Charlotta Westling (W) med ”Nedmontering!” som kardinalbegrepp. Skall man, som en bland majoritetspolitikerna, konstera, att kritiken frodas och hårdfört stryks, som torkad  julsenap på våra huvudsvålar, efter ytterligare ett år i ett globalt ekonomiskt landskap, som varit allt annat än dignande av godsaker?

Mitt svar? Jag tycker, att man skall begrunda vad en lokal journalist vill ta upp på 62 rader, mellanrummen oräknade. W nämner Stallkraft, Resursskola, Butikskälla, socialnämnd, Skogsbobygge, Ipad-fullmäktigeledamöter, chefslöner, revisorer och skattesänkning. Kanske var det något mera.

Jag kan i någon mån solidarisera mig med Ryding, men inte med samma andemening. Jag vill jobba för den framtid, som vårt nyss ingångna 2012 innebär. Inte stampa i gammalt damm. – Men, utan något att stå på, dammar man otvivelaktigt runt som en tuss, utan att veta var eller hur man hamnar. Kritik av slaget ”Nedmontering!” bär i sig ett budskap, som visserligen kan stå för W själv, men mest troligt ändå relateras av henne, som det som upptagit medborgarnas tankar och vardag mest under 2011.

Jag ser plötsligt några vita tussar singla nedåt. De faller, som bitarna i W:s nyårspropå, ner för beskådande, efterlängtade små flingor, som har den goda smaken att inte smälta redan i luften, utan lägga ett fint vitt täcke på marken. Så ser jag de 62 raderna.

Just så. Inte för att bli kränkt eller nedslagen, utan för att se nämnda händelser, som ett oskrivet blad att börja arbeta med i det nya året. Som oåterkalleligt faktotum, som renoveringsobjekt, för omdisponering, för malpåse eller för helt nytänkande.

Att tro att journalist eller medborgare utgår från politisk ovilja, allmän ansvarslöshet, eller för den delen rent paragrafrytteri, anser jag som osannolikt.  De allra flesta förstår säkert, att bakom det som räknats upp, finns en mängd olika faktorer, som förklarar beslut och skeenden, likaväl som att inga beslut gäller för evig tid, nota bene att moderater och majoriteten försöker fatta så långsiktiga beslut som bara möjligt.

Att gå in på enskilda detaljer och svaromål, är inte min avsikt. Jag vill fastmer betona vikten av att samarbeta. Det är vad jag anser att Westlings nyhetskrönika handlar om. En välvillig fingervisning och information för framtiden.

Ja, Ryding, det tjänar inget konstruktivt ändamål att beskriva de glädjeämnen, som de flesta redan mumsat i sig. Slocknade nyårsrakater, visst! Låt i stället nyårsmandlarna i gröten vara många och tugga dem med eftertanke – om man för dagen väljer ett östligt nyår…

Jag hoppas på ett kommande år, som innebär mer än politiskt förvaltande genom de möjligheter, som medborgarnas skattepengar ger. Jag hoppas på vidareutveckling minst i den takt, som vi förmått i Värmdö kommun 2011. Ett är i alla fall säkert, moderaterna och den sittande majoriteten kommer att göra vad som är möjligt för ett gott 2012!

Kommentera

