fortsättning partiavdrag

Har fått tips om info angående (S) och partiavdrag och ser i sidoartikeln i veckans nvp att moderater och socialdemokrater principiellt gör samma typ av procentuellt avdrag från politikerarvoden, men att det praktiska handhavandet inte är analogt. Tack, Charlotta Westling. Jag kan också konstatera att (S) tar ett väsentligen mycket större partiavdrag än (M).

Om den juridiska sidan av (S) avdrag i alla stycken är korrekt, är inte för mig att bedöma. Däremot ser jag fram till en principdiskussion om den här typen av stöd till lokalföreningar i de politiska led, där jag rör mig. Det finns kanske dessutom enklare sätt att jobba på.

Själv kan jag inte se något moraliskt förkastligt i bidrag av detta slag från politiskt aktiva, förutsatt korrekt handhavande. Det drabbar på intet vis tredje man, något som kanske kan vara svårt att genomskåda för icke initierade. Det är heller inte avdraget i sig, som jag syftar på i den förra rubriken.

Tyvärr kan man nog inte utesluta att partiavdraget får agera ammunition i krigföring på dold nivå. Därför är jag glad över att nvp fört ut samtalet i klart dagsljus så som gjorts i veckans nummer.

 

Kommentera

