Wallström – betala?

Det irriterar mig, att jag irriterar mig på än det ena, än det andra uttalandet från ”vi socialdemokrater”.  Nu senast på vad Ingvar Carlsson ska ha sagt till Margot Wallström i övertalningsförsök för att inta partiledarposten. Varför engagera sig, jag har ju inte ett dugg med saken att göra? Svar: uttalande av gammal S-räv, bland andra gamla S-rävar, ”som drar i trådarna”, SvD 26.01.12.

Jag är inte feminist, jag är inte kvinnosakskvinna. Jag är inte åldersfixerad. Jag är människa för människa, om det förstås.

Till saken. Ingvar  Carlsson har ”sagt att hon har partiet att tacka för allt. Nu är tiden inne att betala tillbaka genom att jobba för partiet några år” (citat, SvD, 26.01.12, Nyheter).

Det förhåller sig i själva verket precis tvärtom. Socialdemokraterna har Wallström att tacka för allt hon betytt för dem.

Yttrandet får mig att tänka på kommandofasoner österut i ett tidigare politiskt skede. Det är, för att utnyttja all den goodwill hon tillfört och tillför partiet, som man vill ha henne tillbaka i ett utomordentligt prekärt och förvirrat läge.

Betala tillbaka för vad? För en spin off effekt av gediget arbete på andra fronter än hemmaplan, som ingett förtroende i breda lager, härstädes som internationellt?

Hur konstruktivt är det att städsla en person till partiledarposten genom ”oerhörd press att komma tillbaka”, när denna klart avböjt flera gånger?

Vad Wallström i verkligheten skall ställa upp på att betala genom ett partiledarskap ”några år”, är det misslyckande, som det centrala socialdemokratiska partiet nu står med, som resultat av att ha hållit fast vid visioner, som tiden sprungit ifrån, nostalgiska strategier och dito handlingsplaner, illustrerat genom det pågående skådespelets olika akter.

Är det, som påpekats av en del,  ett försök att locka andra kandidater till posten genom att strö lite Wallströmsk stjärnglans över tillställningen.

Då anmäler sig frågan, är det någon som måste luras att tillträda posten som socialdemokraternas partiordförande?

p.s. …och inte manshatare heller (föll bort ser jag en dag senare) p.s.

Kommentera

