hjärnan skakad, hjärtat blödande: läst J.Nordberg SvD 30.01 kolumn

Vad är det för fel med människan, som framkallar sådana outsägliga grymheter och vidriga handlingar? Som Jenny Nordberg ger exempel på i dagens SvD, sid 15, nyheter.

Man blir lika skakad varje gång. Nästan lika illa är den egna maktlösheten. Jag har noterat häromdagen, att jag inte är vare sig feminist eller maskulinist eller annat än ”människa för människa”. Det gäller inte i frågor som dessa. Jag vrider mig av fasa och ner droppar en fullkomligt rasande kvinnosakskvinna.

Samtidigt vill jag påpeka: detta inte i kommunalpolitiskt hänseende. I min tankevärld handlar det om kultur, i historiens lopp snedtänd hävd,  förtyck, blint hat uppammat av styrande brutala hjärnor. Maktmedel mot försvarslösa.

Kvinnor måste ta (jag skriver med flit inte ges) plats på samma poster som män. På egna meriter. Slåss på samma planhalva.  Att prioritera på grund av kön är ju ytterligare en förnedring. En man som utropar sig till feminist legitimerar därmed sin egen överhöghet.

Vart leder dagens våldsfilmer som alla barn växer upp med? Vilka beteenden blir instinktivt inlagda?

Kommentera

