begränsad tid – ungdomsparlament

Både i NVP och facebook kommenteras Värmdös ungdomsparlament ser jag, när jag, efter en lång dags engagemang utom kommunen, sätter mig vid datorn.  Jag, som sedan åtskilliga år varit en framskyndare av ungdomparlament, kan inte låta bli att kommentera dagsläget.

Av vissa inlägg får man känslan, att en katastrof har inträffat. Vad har hänt? I princip inget annat än att projekttiden för ett projekt runnit ut. Det är på intet vis självklart, att projekt per definition skall gå över i permanent verksamhet.

Ungdomsparlamentet startade som ett treårigt projekt. Tre år är till ända. Under dessa år har, enligt de uppgifter jag fått, c:a 90 ungdomar engagerat sig aktivt. De har jobbat fram motioner att sända till Värmdös kommunpolitiker för behandling. Allt för att få en handgriplig inblick i hur en kommun fungerar politiskt.

Ungdomarna har varit fantastiskt duktiga. De har verkligen lagt ner sin själ i organiserandet av parlamentet, framtagandet av motionerna och argumenteringen för dem.  Vi, som är etablerade politiker i kommunen, har en hel del att lära av frimodigheten och viljan att tala för det man tror på.

Ungdomarna var i vissa stycken tvungna att argumentera för något de fått i uppgift att tala för, vare sig man tror på det eller ej. Då gällde det att slipa argumenten. Det var verkligt roligt att lyssna på. Uppfostrande för ungdomarna, – men inte riktigt som i den politiska, vuxna verkligheten.

Som sagt projektiden är över. Nu vidtar utvärdering. Vad den visar och kan tänkas utmynna i, får framtiden utvisa. Vi har ett stort antal elever i Värmdös gymnasier, mångdubbelt flera än de c:a 90, som deltagit aktivt i projektet. Jag föreställer mig, att man kommer att ha dem i framtidstankarna och se deltagarna i projektet Ungdomsparlament som pioniärer, som visar på nya undervisningsformer och vägar att engagera.

Att vidga samtidskunskaper, att skapa intresse för kommuners livsform och intresse för praktiska demokratiska processer under skoltiden, borde vara och är en angelägen uppgift för skolan.

Jag föreställer mig och  tror att erfarenheter, inte bara från Värmdös ungdomsparlament, kommer att bidra till nya undervisningsvägar för demokratiska processer i den ständigt pågående framtiden.

 

 

Kommentera

