Jaha, morgontidningsbesvikelse

Jaha, ut till brevlådan i halvskum morgontimma. Halt. Hämtar husorganet. Trodde jag. Kommer in med DN. Bra och pålitlig tidning. Visst. Men det är inte min morgontidning. Jag vill ha SVENSKAN. Basta! Inte bara till matsvinnet!

Enda försonande inslaget denna morgon var en DN-artikel ”Nyliberalismen: Så funkar den”. För den som, som barn, läst varje Muminbok, precis när den ut kom och har alla böcker kvar, var det dessutom något mildrande att se en gammal kär vän och fin illustration i anslutning till nämnda artikel.

Jodå, visst kan man läsa SvD på nätet. Det gjorde jag givetvis också, men det kan inte jämföras med att sitta vid ett frukostbord och rykande varmt thé, medan det dagas och konturerna av skogsranden mot himlen blir allt klarare och ett stilla krafsande på ytterdörren talar om, att min ständiga hyresgäst, den lilla grå, också vill ha frukost.

Jag såg förresten att Thomas, socialnämnden, ondgjorde sig över tevens dominans och allmänna eterstörning på FB. Jag kände mig genast manad, att likaledes kasta mina klagoskrik om paddan ut i den superkontrollerade rymden.

Ni har läst rätt. Jag är inte det minsta imponerad eller fascinerad av I-paden. Den är helt enkelt opraktisk, obekväm, o-utskrivbar, illa för ögon, nacke, sittställning och allmän översikt över omgivningarna. Lap top och I-phone klarar allt man behöver.

Med det sagt, så förstår säkert alla och envar, varför jag har en notis till pappers eller inget alls, när jag äntrar olika podier.

 

 

 

 

Kommentera

