förhållandet till journalistiken?

Någon sade häromdagen att man som person måste vara väldigt försiktig i sitt förhållande till pressen. Är det så? Är journalister intresserade av mig och mitt förhållande till pressen? Det tror inte jag.

 Jag tror faktiskt, att det är sakfrågorna som intresserar. Jag tror, att det är det informerande och upplysande momentet till läsarna/medborgarna, som pressen intresserar sig för. Att täcka in ett områdes problembilder i grundlig genomsökning av fakta. Privatpersonen jag är ointressant, däremot kan politikern i sin roll, även om den är ett jag, vara intressant.

Högst personliga spekulationer. Varför? Jag vill reda ut rent tankemässigt, varför vår lokalpress väljer att publicera det som faktiskt presenteras i varje utgåva. Jag funderar över varför det känns, som om den politiska oppositionen får företräde. Som om man själv som majoritet har små chanser att få en kommentar, positiv eller negativ, publicerad.

En vän påpekade, att man måste inse, att det inte är intressant för en tidning, att efteråt ta upp plats för en rättelse av t.ex falska påståenden i en debattartikel eller insändare. Saken är redan utagerad och nya ”utgrävningar” på gång. Läget är förstås ett annat om tidningens journalister missat på något sätt.

Mina tankar är givetvis föranledda av händelser i nutid. Med tanke på hur somliga människor besitter en särskild förmåga att dupera sin omgivning med icke realistiska förespeglingar, vilket skett både före och under den lokala valrörelsen, så är det nog följdriktigt att det publiceras uppgifter, som inte är korrekta. Svåra att genomskåda, när många visar tilltro. Jag talar inte i egen sak, bör tilläggas.

Hur kan många vanliga kloka människor falla i farstun för fagert tal? Är det en projicering av egna frustrerade känslor över besvikelser som kanaliseras? Är det ett förnekande av en verklighet man motsätter sig, som utnyttjas?  Är det en känsla av vanmakt som kanaliserar ett hat, som man egentligen inte vill kännas vid?

Det är troligt att konsekvenser av denna tilltro kommer att bli tydliga och möjligen vittgående. Framtiden kommer att ge oss svaret. Jag hoppas, att det då inte blir ytterligare en besvikelse att lägga på hjärtat för de missledda.

Det vore givande att få en möjlighet att samtala med en arbetande journalist, om hur man väljer, om vad man väljer, i vad mån de egna politiska preferenserna får vara ledande  eller inte, när man skall göra sitt jobb.

Jag går nu en mandatperiod  i möte i en ny partikonstellation. Jag gläder mig över ett kommande samarbete mellan M, MP, FP och KD. Min tro och förhoppning är att det kommer att vara fruktbart för Värmdö, både under mandatperioden och i ett längre perspektiv. Vi behöver en levande kommun och ett hållbart samhälle för framtiden. Det är ett stort ansvar som vi gemensamt kan axla i och med Värmdökoalitionen.

Kommentera

